אחסון אתרים וההשפעה של האחסון על קידום האתר
כאשר בונים אתר אינטרנט, חלק חשוב מתהליך הבנייה הוא למצוא לאתר דומיין ולחבר אותו לשרת אחסון, שם כל קבצי האתר יאוחסנו. בדרך כלל תהליך הבחירה של חברות אחסון אתרים מושפע מפרמטרים שקשורים אך ורק לאופי האחסון ולעלויות שכרוכות בכך. אך ישנן נקודות נוספות שאמורות להשפיע על הבחירה. למשל, קידום האתר במנועי החיפוש.
לפני שנסביר כיצד אחסון אתרים משפיע על קידום אתרים אורגני, צריך להתייחס תחילה להיבטים שקשורים לאחסון עצמו באופן ספציפי. זאת בשביל שנוכל להבין על בסיס מה אנחנו נבחר את החברה שדרכה נהייה מעוניינים לאחסן את האתר.
עומדים לרשותנו לא מעט כלים ואמצעים שיעזרו לנו לבחון את מה שחברות האחסון השונות מציעות לנו. כך שנוכל לקבל את ההחלטה הטובה ביותר עבור האתר שלנו וכן נוכל לקבל את ההחלטה המשתלמת ביותר עבורנו מבחינה כלכלית.
כיצד בוחרים חברת אחסון ושרת לאתר שלנו
כאמור, אנחנו יכולים למצוא מגוון רחב של חברות שמציעות שירותי אחסון שונים עבורנו. אך בשביל לבצע את הבחירה הטובה ביותר, יש לבחון את החברה עצמה וכן את מה שהיא מציעה לנו.
מבחינת החברה, הרי שעלינו לבחון את האמינות, המקצועיות והניסיון שלה. כמה מהר היא מגיבה לפניות ולבעיות שעולות מצד הלקוחות, אילו אמצעים יש לה בשביל לטפל בכל בעיה ואילו פתרונות היא מספקת לנו.
לכן לפני שתרוצו לבחור חברת אחסון, תבדקו קודם מי הלקוחות של החברה, האם יש לה אתרים גדולים ומוכרים, מה הביקורות שגולשים פרסמו אודות החברה בעמוד העסקי שלה בגוגל (Google My Business) ודף העסקי שלה בפייסבוק. לאחר מכן, מומלץ לבדוק עם החברה היכן השרתים שלה ממוקמים, האם בישראל או בחו"ל.
במידה וקהל היעד שלכם הוא קהל של גולשים ישראלים, אתם ללא ספק תרצו שרת שממוקם בישראל. ככל שהשרת יותר קרוב פיזית למקום ממנו גולשים נכנסים אל האתר שלכם כך מהירות זמן הטעינה של עמודי האתר שלכם יטענו במהירות רבה יותר. זהו פרמטר מאוד חשוב כאשר מדובר בחווית משתמש (לגולשים אין סבלנות להמתין יותר מכמה שניות בודדות בשביל להיכנס לעמודי האתר), ובטח כשמדובר בקידום אתרים אורגני SEO. אלגוריתם הדירוג של גוגל ושל מנועי חיפוש נוספים נותן עדיפות וציון גבוה יותר לאתרים שזמן טעינת העמודים בהם נמוך וממקם אותם גבוה יותר בתוצאות החיפוש.
כמו כן, מומלץ לבחון אילו סוגי שרתים היא מספקת, מה הגודל שלהם, איזו אבטחה יש להם, כל כמה זמן הם מתעדכנים ומשתדרגים, עד כמה הם זמינים ועמידים בפני נפילות אפשרויות, האם יש להם גיבוי ואיזו מערכת ניהול החברה מפעילה ועד כמה פשוט להשתמש בו.
על מנת שהאתר שלנו יעבוד בצורה תקינה, אנחנו חייבים לוודא ששרת האחסון שלנו יהיה חזק, בטוח, עמיד וגדול מספיק בשביל להכיל את מה שאנחנו מבקשים לאחסן בו, זאת על מנת שלא נצטרך לבטל עמודים וכן בשביל שהאתר ירוץ בצורה חופשית ללא בעיות.
כיצד אחסון האתר ישפיע על הקידום
כפי שאנחנו יודעים, על מנת שאתר אינטרנט יצליח לצבור כמות כניסות וחשיפות רבה, נדרשים לבצע קידום אורגני SEO. מדובר על תהליך מורכב שמכיל לא מעט פרמטרים וגורמים שונים המשפיעים על מיקום האתר בתוצאות החיפוש. בין היתר, אחד הפרמטרים החשובים בSEO הוא שרת האחסון של האתר.
מיד נסביר בעזרת נקודות שונות, כיצד הבחירה בשרת אחסון יכול להשפיע על הקידום שלו, אך לפני כן, חשוב להדגיש שעלינו לבחור את השרת עוד לפני שאנחנו מתחילים לבנות את האתר ולקדם אותו, על כן, למעשה זה יהיה הדבר הראשון שאנחנו נעשה.
כיצד אחסון אתרים משפיע על קידום אתרים אורגני SEO:
מהירות – כידוע, אחד הפרמטרים החשובים ביותר שאלגוריתם הדירוג של גוגל בודק, כאשר הוא סורק אתר, זו מהירות הטעינה שלו. אנחנו חייבים להציג אתר שעובד מהר, כחלק מחוויית הגלישה של הגולש. בין אם מדובר באתר קל או כבד, כלומר כזה שמורכב מהרבה תמונות וסרטונים.
לכן אנחנו נצטרך לבחור שרת שהוא חזק ומהיר. שרת שיאפשר לאתר שלנו לרוץ בקלות, לא להיתקע, והגולש יוכל לעבור מעמוד לעמוד בצורה נוחה ומהירה.
יש לציין, נכון ל2020 גוגל שינתה את כל היחס לשרתי אחסון, בהקשר של דפי נחיתה ועמודים אחרים, שכן היא פוגעת באתרים שפועלים על שרתים איטיים או כאלה שלא מגיבים.
מעבר לכך, מומלץ מאוד שגם עבורנו, מנהלי האתר, נעדיף שהשרת יעבוד מהר ובלי להיתקע, בשביל שנוכל לעבוד עליו בצורה נוחה, זמינה ופשוטה. נציין גם שכיום הפלטפורמה הנוחה ביותר למקדמי אתרים הינה כמובן וורדפרס. קידום אתרי וורדפרס היא המועדפת ביותר על מקדמי האתרים ומאפשרת לייצר אתר מהיר ויעיל לפעילות הקידום.
זמינות שרת – כמו שציינו קודם לכן, אחד הדברים החשובים ביותר כשאנחנו בוחנים חברות אחסון ושרתים, זה הזמינות שלהם. עד כמה השרת עמיד וחזק. גם גוגל מתייחסת לכך, אתר שהשרת שלו נופל לעיתים תכופות ומציג הודעות שגיאה, זה פוגע בחוויית המשתמש של הגולש ולכן גוגל מענישה אתרים כאלה. רצוי מאוד למצוא שרתים עם זמינות שקרובה למאה אחוז ככל שניתן.
לנקודה זו יש להוסיף את חשיבות שטח האחסון של השרת, כך שיהיה ניתן לאחסן את כל העמודים בו. אם יהיה צורך למחוק עמודים שלמים, זה יגרום לכך שעמודים מקודמים לא יופיעו עוד בגוגל ומן הסתם, זה יפגע בקידום של האתר.
אבטחה – בדומה לזמינות, הרי גם לאבטחה של השרת יש משמעות רבה על הקידום האורגני של האתר. מקרה הקיצון הוא כמובן שאם האתר איננו מאובטח ואפשר לגנוב ממנו מידע של גולשים, ברור כי הדבר יפגע בתנועה ובחשיפה אליו. אך גם במקרים פחות קיצוניים, כאשר האתר איננו מאובטח וגורמים זרים יכולים להיכנס ולמלא אותו בתוכן לא רלוונטי, גם כאן, הדבר יכול לפגוע בנראות של האתר ובקידום שלו.
מיקום גיאוגרפי –מי קהל היעד. אם קהל היעד הוא ישראלי, עדיף שהשרת יהיה מקומי ונעבוד תחת סיומת של CO.IL. בנוסף, השרת יעבוד מהר יותר עבור גולשים מקומיים. לעומת זאת, אם האתר פונה לקהל בינלאומי, הרי שמשתלם אולי לבחור שרת במדינה מסוימת בעולם, כך הוא יעבוד מהר יותר עבור הקהל באותה מדינה ובסביבתה.
גיבוי – חברות אחסון אתרים מספקות גיבוי של מספר ימים עבור כל הקבצים שמאוחסנים על השרת, כולל מסד נתונים ועוד. ברגע שמעדכנים אתר לעיתים תכופות, חלק מהעמודים עלולים שלא לעלות בצורה תקינה. בשביל להימנע ממצב בו נצטרך לחכות עד שגוגל יאנדקס את כל האתר שוב, אפשר להשתמש במערכת הגיבוי שלו. זה פשוט, זמין וכאמור, לא פוגע בתהליך הקידום השוטף של האתר.