הקשר בין פוליטיקה לבין משרד פרסום דיגיטל
אוטוטו יילך עם ישראל אל הקלפי לבחור את נציגיו לכנסת. לדעת מרבית המומחים וגם בלעדיהם אפשר כבר להיווכח שמדובר במערכת הבחירות הכי דיגיטלית שהיתה עד היום, וסביר להניח שהתופעה הזאת רק תגבר עם השנים. האם וכיצד משרד פרסום דיגיטל איכותי יכול להכריע את הבחירות? בואו נצא לדרך ונגלה…
אם בעבר פוליטיקאים ומפלגות השתמשו בכלים סטנדרטיים שעמדו לרשותם, בין אם זה עצרות עם, תעמולה ברדיו, עיתונות כתובה ולאחר מכן טלוויזיה, הרי שהחל מהעשור הראשון של שנות האלפיים החלו מערכות הבחירות לעבור אל הזירה הדיגיטלית, תחילה דרך אתרי אינטרנט, פרסומות בגוגל, דיוור ישיר, ומסוף העשור הקודם, גם דרך רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטוויטר. אפשר לומר, היום מרבית מערכת הבחירות נערכת בזירה הדיגיטלית.
גם בפוליטיקה – שם המשחק הוא חשיפה ומיתוג
זו הסיבה שכל פוליטיקאי וכל מפלגה עובדים עם משרד פרסום דיגיטל ומומחים בתחום, מתוך כוונה לחשוף אותם לכמה שיותר גולשים ולהביא את הבשורה שלהם לקהל רחב ככל שניתן. במקרים רבים, לא מעט פוליטיקאים מוותרים על התקשורת המסורתית, קרי רדיו וטלוויזיה לטובת הכלים הדיגיטליים שעומדים לרשותם.
ההסבר לכך הוא מאוד פשוט, דרך עבודה עם משרד פרסום דיגיטלי ובאמצעות כלים כמו פייסבוק, וגוגל, אפשר להגיע אל קהלים רחבים יותר, ממוקדים יותר, וניתן להעביר את המסר בצורה הרבה יותר ישירה, כמו שרוצים, בלי הפרעות וצריך לומר את האמת, הרבה פעמים אפשר להעביר מסר מבלי שאיש בודק האם הוא נכון במאה אחוז, עובדתית או לוגית.
לפני שנסביר כיצד זה עובד בפועל, צריך לומר, גם היום עדיין נעשה שימוש בכלים לא דיגיטליים ברמות שונות, מאחר ועדיין קיים פלח גדול של קהל שאינו מחובר לאינטרנט ברמה כזו שאפשר להעביר לו את המסר אך ורק דרך שם. מצד שני, עם השנים אנחנו רואים שינוי משמעותי בתקציבים, כך מרבית הכסף מופנה לשימוש בדיגיטל, וההנחה היא שאם הזמן, תעמולה בטלוויזיה, רדיו או עיתונות, פשוט תיעלם, כי לא יהיה טעם לקיים אותה בפלטפורמות האלה יותר.
כיצד מתבצע פרסום בדיגיטלי בעולם הפוליטי?
אפשר לחלק את הפרסום לכמה רבדים, עליהם עובדים כל מומחי שיווק דיגיטלי ואנשי הסושיאל השונים.
רובד אחד, פרסום מודעות ממומנות. אלה יכולות להיות בגוגל או בפייסבוק. יותר ויותר פוליטיקאים מעדיפים לפרסם בפייסבוק מתוך הבנה ששם הם יכולים להגיע לקהל צעיר מאזורים מסוימים, קהל שמגדיר את עצמו כמתעניין בפוליטיקה.
רובד שני, פרסום אירועים בפייסבוק. מדובר לא רק על פרסום שמתרחשים באופן פיזי, מפגשים וכדומה (דבר מקובל מאוד באופן רגיל), אלא גם עריכת צ'אטים עם קהל בלייב, נאומים, פרסום סרטונים ייחודים אך ורק לפייסבוק ועוד. כל זה מאפשר חשיפה גדולה כאשר היא מופנית ישירות לקהל בעמוד, כאשר המטרה היא שיותר ויותר גולשים ישתפו את מה שהם נחשפו אליו.
רובד שלישי, פרסום באתרים, פרסום תכנים וניסיון להגיע לחשיפה ממוקדת, בין אם זה דרך קהל מסוים ובין אם זה על פי אזורים, תחומי עניין וכדומה.