מה עדיף, פרסום במנועי החיפוש כמו גוגל Vs רשתות חברתיות כמו פייסבוק?
אכנס לרגע אל תוך הנעליים של כל בעל ובעלת העסק המתעניינים בשיווק דיגיטלי: הדבר שעומד לנגד עינינו הוא החזר השקעה. בין אם מדובר בהשקעה בשיווק ברשתות חברתיות או פרסום במנועי החיפוש, אנחנו משקיעים באפיק פרסומי כיוון שאנחנו רוצים להגדיל סך מכירות המוצר או השירות שאנחנו מעניקים.
בעלי עסקים רבים שאני פוגש בהם, מביעים לא אחת תסכול לנוכח חוויות קודמות בשיווק דיגיטלי. טבעי והגיוני שהציפיות יהיו גדולות, שיחד עם ההשקעה הגדולה יבואו גם חלומות חדשים ושאיפות ליעדים נוספים.
אני מאמין שבעלי עסקים לא מוכרחים להבין בשיווק, אך הם כן צריכים להכיר את היסודות הראשוניים. לכן במאמר הבא, אבקש לפרק לגורמים את הקו שמנחה אותנו בגיבוש אסטרטגיה שיווקית, ולהבין את ההבדל המשמעותי שקיים בין מנועי החיפוש לבין הרשתות החברתיות.
המרכיב העיקרי – קהל היעד
אנחנו יכולים לדבר במושגים טכנולוגיים ולהישמע כאילו ושיווק הוא לא פחות מאשר מקצוע הייטקיסטי מובחר; אך השורה התחתונה בדרך שלנו להצלחה עסקית בשיווק, טמון קודם כל בהבנת קהל היעד.
מבלי שנבין את הקהל אליו אנחנו מכוונים, לא משנה מה יהיה גודל התקציב או כמה אפיקי קידום נרתום לצדנו, ההצלחה פשוט תחמוק מאתנו.
זהו אחד מתפקידיו העיקריים של יועץ שיווק דיגיטלי; בראש ובראשונה מטרתו היא להבין את בית העסק, להבין כיצד הוא פועל, מה הם השירותים או המוצרים המוצעים מטעמו ומיהם הלקוחות הפוטנציאליים שעשויים למצוא אותו לרלוונטי ואטרקטיבי עבורם.
בחירת האפיק המרכזי לפי קהל
עיקרו של המאמר אמנם סובב סביב הבחירה בין פרסום במנועי החיפוש לבין שיווק ברשתות החברתיות, אולם אין זה מקרי שבחרתי קודם כל להתמקד בנושא קהל היעד.
בהתוויית האסטרטגיה השיווקית שלנו לעסק, הבנת קהל היעד תאפשר לנו גם להבין מה הם האפיקים הרלוונטיים עבורנו לקידום.
קידום במנועי החיפוש
וכאשר אני אומר קידום במנועי החיפוש הרי שאני מתכוון לקידום בגוגל.
את הקידום אפשר לפרק לאורגני ולממומן, ומיד אפרט על כך כדי שתכירו את הנושא טוב יותר. אך מה שאבקש להדגים כאן הוא שקידום במנועי החיפוש מיועד לקהל יעד שמבצע חיפוש אקטיבי.
נדגים את זה על משרד רואי חשבון: בעל עסק המבקש לקבל שירותים חשבונאיים, יבצע חיפוש אקטיבי במנועי החיפוש. הוא יהיה מעוניין בקבלת שירות והוא חיפש אחר נותני שירות רלוונטיים.
דוגמה נוספת היא ספא: בן או בת זוג עשויים בהחלט לחפש אחר ספא בעיר מסוימת כדי למצוא דיל ולסגור אותו עבור יום בילוי.
את הקידום במנועי החיפוש אפשר לפצל לשניים:
- קידום אורגני – קידום שמטרתו להביא את האתר לעמוד הראשון במילות מפתח רלוונטיות, ואופן טבעי. זהו קידום שלוקח זמן, והוא מצריך עבודה על פני חודשים ואף עד שנים כדי להתברג בעמוד הראשון. טיפ בעניין הזה – קידום אתרי וורדפרס עדיף אם מחליטים לבצע קידום אורגני, אבל ממש לא חובה! למרות שזה עשוי להיות מורכב יותר, ניתן לבצע קידום אורגני גם על אתרי וויקס (wix), קונימבו, או כל פלטפורמה אחרת…
- קידום ממומן – קידום אתר או דף נחיתה שמתבצע דרך חשבון גוגל ממומן. הקידום הוא מידי, אנו משלמים לגוגל ותוך זמן קצר (לעתים אף כמה דקות בלבד) מופיעים בעמוד הראשון.
מידע נוסף על כך ימקד את המאמר בנושא אחר לחלוטין, אך אני בהחלט סבור שזה הצליח לעשות מעט יותר סדר בבלגן.
קידום ברשתות החברתיות
וכאשר אני אומר רשתות חברתיות, בישראל לפחות, מרבית הפעמים כוונתי היא לפייסבוק ואינסטגרם.
הקידום הממומן ברשתות החברתיות הוא 'דרך אגבי', וכוונתי היא שמדובר בקידום שהגולשים לא ביצעו אקטיבית. הופענו להם כבדרך אגב בפיד של פייסבוק ואינסטגרם, וזאת כיוון שידענו לאפיין את הקהל המדויק.
זוכרים את הספא שהדגמתי למעלה? זוהי דוגמה מצוינת לעסק שיכול להסתמך הן על רשתות חברתיות והן על מנועי החיפוש. וודאי שבן או בת זוג ישמחו לפגוש בפיד שלהם בפייסבוק הצעה משתלמת לדיל ספא. וודאי גם שבן או בת זוג שיחפשו אקטיבית בגוגל אחר דיל ספא, ישמחו למצוא את בית העסק שמציע מחיר אטרקטיבי.
לסיכום
קצרה היריעה מלהכריע הכול במאמר אורח אחד, אולם אני סמוך ובטוח שכל בעל ובעלת עסק שיקראו את המדריך הקצר הזה, יצאו מכאן עם תובנות חשובות והבנה בסיסית באשר לאפיקי הקידום הקיימים.