ניהול מוניטין ברשת הוא נושא שכדאי להשקיע בו זמן מחשבה לא מבוטל. בהתחשב בעובדה שכמעט לפני כל צעד אנחנו עושים בדיקה בגוגל, אי אפשר להקל ראש במוניטין שיש לבית העסק ברשת. קחו רגע להבין להעמיק מעט בנושא של קידום אתרים בחו"ל ובארץ
קידום אתרים בחו"ל
"פעם כדי לעשות עסקה או כדי לרכוש מוצר כלשהו, פשוט הייתי שואל חברים", אומר מאיר. "היום המציאות הזו השתנתה מקצה לקצה. במקום לשאול חברים, אני פשוט מחפש בגוגל את המוצר או השירות שאני צריך ומשם אני מקבל החלטה. אם אני רואה שיש ביקורות שליליות, אני עובר הלאה ואם אני רואה שיש דירוג חיובי ופרגונים רבים, אני מתקשר כדי לבחון יותר מקרוב. ככה זה עובד היום. אמנם עדיין יש דברים שעוברים מפה לאוזן, וכמובן שיש עדיין פרסומות ברדיו ובטלוויזיה, אבל אני חושב שהעידן הדיגיטלי והרשתות החברתיות שינו את מפת הפרסום ואת הדרך שבה הצרכנים מבצעים רכישות בצורה אדירה".
חישבות התדמית השיווקית של בעל העסק
מאיר מתעסק בתחום הדיגיטל, ולכן הפרספקטיבה שלו היא גם כצרכן אבל גם כמי שמתפרנס מהתחום. "קידום אתרים בחו"ל או בארץ הוא עניין שצובר תאוצר בשנים האחרונות", אומר מאיר. "בתקופת הקורונה בכלל היתה קפיצה אדירה בנושא, כי אנשים היו בבית וביצעו את כל הרכישות מרחוק. במילים אחרות, האינטרנט קפץ מדרגה ואיפשר לאנשים לתקשר, לרכוש ובעצם לחיות חיים מלאים ומגוונים מבלי לזוז מהכורסא. עם כל הדברים החיוביים שהביא איתו האינטרנט, עבור בעלי עסקים התחרות נהייתה קשה יותר ולפעמים טעות אחת קטנה עלולה להוביל להתרסקות כלכלית ולפגיעה חמורה מאוד בעסק. הכל מתחיל מלקוח לא מרוצה".
כל עסק, בין אם הוא בארץ או בחו"ל, מתמודד עם לקוחות שיצאו לא מרוצים מהשירות או מהמוצר שרכשו. השאלה היא איך מתמודדים עם זה. "שוב, אם בעבר אותו לקוח היה אומר לחוג המכרים הקרוב שהוא לא מרוצה, והם לא היו קונים את המוצר, לא היה נגרם זעזוע לעסק. היום לקוח לא מרוצה יכול להעלות פוסט בפייסבוק, לכתוב דירוג שלילי בגוגל, להעלות סרטונים שמציגים את בית העסק באור שלילי ולגרום לנזקים גדולים. בגלל שאנשים אוהבים דברים שליליים, עלולות להיות הרבה תגובות לאותו פוסט. ככל שתהיינה יותר תגובות, ככה הפוסט יופץ יותר, ובחלק מהמקרים הוא עלול לקבל חשיפה גם בתוכניות בטלוויזיה או ברדיו ולייצר באזזז שלילי סביב בית העסק. שום בית עסק לא רוצה להיות במקום הזה של להגן על עצמו, ולכן צריך לפעול בחכמה ולטפל בדברים כשגובה הלהבות נמוך".
שיפור המוניטין באמצעות קידום אתרים בחו"ל
בניית תוכנית שיווקית יכול בהרבה מקרים לסייע להתמודד עם פגיעה במוניטין ברשת. "כאשר מדובר על קידום אתרים בחו"ל, ההד התקשורתי שיכול להיות לאירוע שלילי הוא גדול מאוד", מסביר מאיר. "כדי למזער נזקים, חשוב לנסות ליצור קשר עם הלקוח, לבדוק איך ניתן לפצות אותו, להציע לו חלופות ולבקש ממנו שיסיר את הפרסום השלילי שהעלה. אם הוא מסכים, מה טוב. במידה ולא, מנהל המדיה השיווקית צריך לדאוג לצמצם את החשיפה של אותו תוכן שלילי מהר ככל האפשר. ככלל, הסרת תוכן מגוגל או הסרת פוסט שלילי בגוגל הן משימות קשות מאוד לביצוע, כיוון שבגוגל מאמינים בחופש הביטוי ומאפשרים במה לכל מה שאנשים כותבים. הפיתרון במקרה הזה הוא לגרום למצב שכמה שפחות אנשים ייחשפו לאותו פוסט. כדי להגיע למצב הזה צריך להעלות את כמות הפרסומים החיוביים שיש על בית העסק. ככל שיהיו פרסומים חיוביים רבים יותר, כך הפרסום השלילי יידחק והסיכוי שלקוחות פוטנציאליים ייחשפו אליו יורד".
לדברי מאיר, לפעמים פוסט שלילי יכול דווקא לשמש כמנוע חיובי. "בעולם קידום האתרים בחו"ל או בישראל, אנשים מאוד אוהבים אותנטיות. הכוונה היא שאם כל הפרסומים על בית העסק יהיו חיוביים, זה עלול ליצור תחושה של משהו לא אמיתי. אחרי הכל, אי אפשר לגרום לכולם להיות מרוצים ב-100% מהזמן. בהיבט הזה דווקא פוסט שלילי יכול להעלות את מדד האותנטיות של הפרסומים וליצור אפקט חיובי. חשוב לציין בהקשר זה שבית העסק חייב להגיב לפוסט, אחרת לקוחות אחרים עלולים לחשוב שאין התייחסות לדברים, מה שמעיד על ניכור וניתוק של בית העסק מהלקוחות ואי לקיחת אחריות. חייבת להיות תגובה לפוסט. התגובה צריכה להיות מקצועית ומכובדת, כאשר האינטרס של בעל העסק הוא להסיט את הדיון מכזה שמתנהל ברחבי הרשת וחשוף לעיני כל לדיון פנים אל מול פנים או דיון טלפוני. כאמור, אחרי שהלקוחות מקבלים את תשומת הלב לדברים שכתבו, רבים מהם מתרצים ומסכימים להסיר את הפוסט בעצמם מהרשת. זה המצב האידאלי מבחינת בעלי העסקים. אם אדם שהעלה פוסט מסיר אותו, זה בעצם 'מנקה' את המוניטין של בית העסק ברשת, וניתן לחזור לשגרה. כך או אחרת, אנשי הדיגיטל צריכים להיות כל העת עם היד על הדופק, לקבל עדכונים שוטפים על מקומות בהם פורסם של החברה ולהגיב בהתאם. זה נכון בכל היבט של קידום דיגיטלי, גם לגבי פוסטים ברשתות חברתיות וגם לגבי פוסטים שעלו באתר ומופעים בתוצאות ארגניות שעלו לעמוד הראשון. כמובן אגב שגם קמפיין גוגל ממומן וממוקד שמתבסס על גוגל אנליטיקס יכול לסייע מאוד בשיפור המוניטין ברשת".