מחקר מתחרים הוא הבסיס להצלחת הקידום
כל יועץ עסקי יגיד לכם שאחד הדברים החשובים ביותר לעשות לפני פתיחת עסק חדש הוא מחקר מתחרים במטרה לגלות את החולשות ואת החוזקות של המתחרים שלכם, איפה הם מאיימים עלינו ומה מכל זה אנחנו יכולים לנצל לטובתנו. (מודל SWOT).
כאשר אנחנו מדברים על קידום אתרים בגוגל, הדברים אינם מאוד שונים. יש שלוש נקודות עיקריות בהן אנחנו צריכים להתרכז:
1.מיהם המתחרים העיקריים שלנו, איזה רושם ראשוני מייצרים האתרים שלהם וכיצד הם ממתגים את עצמם
2.על אילו מילות מפתח בגוגל הם מדורגים במקומות גבוהים
3.כיצד נראה פרופיל הקישורים שלהם
בדיקת אתרים ידנית
את השלב הראשון במחקר המתחרים אנחנו ממליצים לבצע דווקא באופן ידני בלהסתמך על המתחרים שאנחנו מכירים ואלא שחוזרים בתוצאות החיפוש של מילות המפתח שאנחנו יודעים שהן רלוונטיות עבורנו.
זה הזמן להתרשם מהאופן בו הם מציגים את עצמם בעמוד הבית, מה הם מציעים לגולשים, מהו המבנה של האתר שלהם ואפילו איך נראה העיצוב שלהם. לפעמים ההבדל בין מי שמצליח להביא אליו לקוחות לבין מי שלא תלוי רק בביצועים שלו בגוגל, אלא בכמה אטרקטיבי הוא.
בשלב זה רצוי לכתוב "רשימת מכולת" של רעיונות לשיפור שנוכל להטמיע באתר בעתיד.
זיהוי מילות מפתח והזדמנויות
כדי לגלות את מילות המפתח עליהם המתחרים שלנו מדורגים יש ברשת לא מעט כלים שמסוגלים לקלוט כתובת של אתר או אפילו של דף ספציפי ולפלוט את כל המילים הרלוונטיות ואת המיקומים עליהם הם מדורגים.
בדרך כלל ניתן להתחיל בהקלדה של כתובת האתר שלנו ולקבל אוטומטית את המתחרים הכי חזקים.
בין הכלים הטובים ביותר ניתן למנות את Aherfs, SEMRush וגם את SERankings העממי יותר מבחינת תמחור. קיים גם כלי ישראלי בשם Zefo למי שרוצה לתמוך בכחול לבן.
אחרי שערכנו רשימה של מילות המפתח האלו אנחנו יכולים להמשיך ולבקש מילים דומות כדי לזהות הזדמנויות שהמתחרים שלנו עוד לא זיהו, או כן זיהו אבל לא השקיעו בהן מספיק.
במידה וכבר התחלנו לקדם את האתר שלנו והתברגנו על מילות מפתח מסוימות, בחלק מהכלים יש פונקציה בשם Keyword Gap. פונקציה זו נותנת לנו רשימה של מילים פופולאריות שהמתחרים שלנו מדורגים עליהן במקומות ראליים, אבל אנחנו עדיין לא.
בכל אופן, גם לאחר שערכנו רשימה של מילות מפתח, עלינו לקחת בחשבון שלא את כולן קל לקדם באותה המידה ועלינו לקבוע סדר עדיפויות.
פרופיל קישורים
פרופיל הקישורים הנכנסים (Backlinks) של אתר מתחרה יכול לחשוף בפנינו כמה עבודת הקידום שלו או של חברת הקידום איתה הוא עובד היא מדויקת ואיכותית.
הנה כמה דוגמאות לפרופיל Backlinks פחות איכותי:
- חזרה על מילות מפתח מדויקות בטקסט הקישור
- חלק גדול מהקישורים יוצאים מאתרים קטנים ולא מוכרים
- רוב הקישורים מפנים לאותם העמודים
- רוב הקישורים מגיעים מאותן הכתובות ("דומיינים").
למרות שגם הכלים שהזכרנו יכולים לנתח פרופיל לינקים, הכלים שמצטיינים בתחום זה הם Moz ו-Majestic. אם אתם נמצאים ברמת תחרות גבוהה, ייתכן שיהיה עדיף לכם יותר להשקיע בכלים הללו.
דבר חשוב מאוד שיש להדגיש: חלק מהכלים האלו משתמשים במדדים מספרים לדומיינים כגון "DR" שאמורים לתת לנו מושג עד כמה "דומיין הוא חזק". בפועל אנחנו ממליצים לא להסתמך על המדדים האלו, אלא לחקור את הפרופיל באופן ידני, לפחות בצורה מדגמית.
באופן הזה אנחנו יכולים לקבל מושג טוב יותר מיהם המתחרים החזקים שלנו ולהתמקד במה שהם עושים במקום במתחרים שעושים שימוש בפרופיל פחות איכותי שכנראה גם לא יעבוד לטווח הרחוק.
הזדמנויות לבניית קישורים
אחרי שהבנו מיהם המתחרים החזקים שלנו, כדאי לנו להציץ ברשימת הקישורים שלהם ולנסות לזהות אתרים מהם נוכל להשיג גם אנחנו קישורים, אם באמצעות החלפה ואם באמצעות קנייה שלהם.
מחקר מתחרים – מה הלאה?
מחקר מתחרים הוא רק שלב אחד בפרויקט קידום אתרים וקשה מאוד להצליח רק אם מחקים אותם (בדרך הזו סביר להניח שגם נחזור על הטעויות שלהם…).
ולמרות זאת, הידע שאנחנו צוברים כאן יכול לעזור לנו להבין טוב יותר את הניואנסים של התחום. מלבד זאת, יהיה לנו קל יותר לבודד שינויים משמעותיים בדירוגים שהמקור שלהם הוא בשינוי אלגוריתמי אל מול כאלו שהמקור שלהם עשוי להיות פעילות נרחבת של המתחרים.
חשוב לזכור שמחקר מתחרים הוא רק השלב הראשון בתהליך הקידום,שלב קריטי, אבל רק ההתחלה… לאחר מחקר מילות מפתח מגיע השלב של כתיבת תוכן לקידום אתרים, הטמעת התוכן, והמשך קידום פעיל. אם הכל יעשה בצורה מקצועית, הקידום בוודאי יהיה מוצלח!