לאחרונה נדמה כאילו יש יותר מומחים לקידום עסקים, מאשר בתי עסק. אם יצא לכם במקרה בזמן האחרון לחפש שירותי קידום ושיווק בגוגל (או בפייסבוק) כנראה שגם אתם הגעתם לאותה המסקנה… חיפוש זריז בגוגל כגון: "קידום אתרים בגוגל" יניב מאות תוצאות, אם לא אלפי תוצאות. עכשיו לכו תחליטו במי לבחור מכל אלה…
הבעיה בתחום הקידום הדיגיטלי – והפתרון:
אולי הבעיה הקשה ביותר של תחום השיווק וקידום האתרים, היא ריבוי האנשים שאינם באמת מקצוענים בתחום (בלשון המעטה), אבל מציגים את עצמם ככאלה… במילים אחרות יש לא מעט "חאפרים" שרק מחכים שתפלו לרשת שלהם. בשביל שדבר כזה לא יקרה לכם – אני אציג בפניכם 5 טיפים שיעזרו לכם להבין מה הדרך הטובה ביותר לבחירת מי שינהל עבורכם את הקמפיינים השיווקים באינטרנט. הטיפים האלה נכונים לתחום הקידום הדיגיטלי בכלל, אבל במאמר זה אני רוצה דווקא להתמקד בתחום – קידום ממומן בגוגל. ובכן, כך תדעו מי מקצוען בתחום הקידום הדיגיטלי ומי (לא עלינו) חאפר או גרוע יותר – נוכל:
1. בקשו מהמקדמים לראות הוכחות לעבודה טובה
לשבת עם איש שיווק וקידום, לדבר איתו ולשמוע אותו מסביר על התחום, זה אחלה. אבל אם איש השיווק הדיגיטלי שלכם גם עושה בפועל עבודה טובה, אז צריכות להיות לו הוכחות. בקשו לראות דוגמאות של קמפיינים ממומנים שהוא מנהל. כאלה שעשה בעבר, או אפילו טוב יותר – קמפיינים שפועלים בזמן אמת! תבחנו אם מודעות הקמפיין שלו אכן מופיעות בעמודים הראשונים של גוגל. בדקו מה המיקום שלהם בעמוד הראשון. זאת לא בושה לבקש זאת – חובת ההוכחה היא על איש השיווק שלכם ומקדם האתרים ברשת!
מודעת פרסום איכותית מול מודעה פחות איכותית שנמצאת בגוגל בזמן קמפיין פעיל
2. בקשו רשימת ממליצים
תראו, סביר להניח שלאחר שתבחרו במישהו להיות איש השיווק הדיגיטלי שלכם, אתם הולכים להיות איתו בהתקשרות של כמה חודשים לפחות. לכן לגיטימי, ואפילו חובה לברר קצת יותר פרטים על אותו האדם. ניהול קמפיין בגוגל כולל ניהול תקציב של פרסום המודעות, אז תבדקו טוב טוב למי אתם נותנים "לשחק" בכסף שלכם! בנוסף, הרקע האישי והאופי של מי שיעבוד איתכם חשוב לא פחות מהידע המקצועי. בין אם זה נציג של חברת קידום או פרילנסר שזה העסק שלו, אתם בטוח רוצים לעבוד בכיף ובשיתוף פעולה עם אותו גורם… אל תסתמכו רק על האינטואיציה שלכם!
3. שקיפות מול הלקוחות ודוחות תקופתיים
מי היה מאמין שאפילו חברות קידום בישראל בעלות שם של "חברות מכובדות", לא משקיעות בהפקת דו"חות חודשיים ללקוחות שלהם? אבל זה המצב… למה זה קורה? פשוט מאוד, כי זה נוח להם שהלקוח (כלומר אתם) לא ידע מה קורה עם התקציב שלו ומה היו בפעול תוצאות הקידום. כמובן שאם לא תקבלו טלפונים לעסק או 'טפסי צור קשר' למייל, כבר תבינו לבד שמשהו לא עובד. אבל למה שתשקיעו, או יותר נכון – תבזבזו כסף עד שתבינו שמשהו לא עובד? בנוסף, כיצד תוכלו לדעת אם הקמפיין שלכם יכול להביא לתוצאות אפילו טובות יותר? ישנם אנשי קידום אתרים מסוימים שיגידו לכם את הדבר הבא – "תביאו לנו תקציב כולל, אנחנו נחליט לבד כמה מתוכו נקדיש עבור קליקים בגוגל וכמה אנחנו ניקח לעצמנו (לכיס) עבור ניהול הקמפיין". בשום מקרה אל תסכימו למצב שכזה! דרשו לדעת בדיוק כמה כסף מנוצל עבור ניהול הקמפיין וכמה כסף הולך נטו לגוגל עבור לחיצות על מודעות הפרסום שלכם! בקשו לראות דוחות שמציינים בדיוק כמה כסף נוצל עבור קליקים מתוך מערכת הקידום של גוגל. אם מנהלי הקידום והשיווק הדיגיטלי שלכם לא מפיקים דוחות, סיכוי סביר שהם מנסים להסתיר מכם מידע.
צילום מסך מתוך דוח של קמפיין פרסום בגוגל ממומן – פרסום ברשת המדיה
4. הצעות מחיר – בגבול הסביר
מעבר לנושא של 'כיצד נראית הצעת המחיר' שקיבלתם (שגם על-פיה אפשר לבחון את רצינות מגיש ההצעה), יש כמובן גם את נושא המחיר בפני עצמו. זה אולי קשה ומאוד מפתה, אבל תנסו לעמוד בפיתוי ואל תלכו אחרי מי שמציע לכם מחירים נמוכים בצורה דרסטית מהמחיר המקובל בשוק. נכון, לקחת מישהו טוען שהוא יעשה עבורכם את אותה העבודה בחצי מחיר, נשמע ממש טוב וחסכוני. אבל פה בדיוק צריכה להידלק לכם נורת אזהרה! תשננו לעצמכם את המשפט הישן והמוכר: "מה שזול, בסופו של דבר עולה ביוקר". לשלם מעט כסף, לגלות ש"מקדם האתרים שלכם" הוא סתם חאפר שלקח מכם כסף ועשה עבודה לא איכותית ורשלנית – רק תגרום לכם לעוגמת נפש בסופו של דבר (כשתבינו ש"ההשקעה" שלכם היתה בעצם בזבוז זמן וכסף). אז מה כן לעשות? לבחון האם המחיר המוצע לכם הוגן. אם המחיר לא זול מדי ולא יקר מדי – כנראה שאתם בכיוון הנכון. במרבית המקרים עצמאיים "פרילנסרים" יגבו מחיר נמוך ונוח יותר מחברות גדולות, ששם תמצאו מחירים גבוהים. אגב, אם נושא המחיר הוא שיקול קריטי בהחלטה שלכם, בהחלט מומלץ לפנות לעצמאי פרילנסר שיעשה עבורכם את העבודה, זאת בהחלט דרך טובה לחסוך בעלויות הניהול. רק שימו לב שאתם בודקים אותו בכל הכלים שהזכרנו עד כה!
5. בקשו לראות תעודות והסמכות
תעודות והסמכות בהחלט יכולות להיות עוד אינדיקציה בשבילכם. אבל אל תתלו משקל רב מידי בהצגת תעודות אלו, מפני שקל מאוד לזייף אותן (בייחוד בימינו). ובכל זאת שווה לבקש. אגב, שיטה טובה לבדוק את אמיתות המסמכים, היא עצם בקשת הצגת התעודות ולראות כיצד מגיב מי שנמצא מולכם. אם הוא מנסה להתחמק בדרך כלשהי מהצגת תעודות והוא מתפתל בתשובותיו – זה צריך להדליק אצלכם נורת אזהרה. למי מכם שלא יודע – כל מי שמתעסק באופן מקצועי בנושא של קידום ממומן בגוגל, אמורה להיות בבעלותו תעודת הסכמה מחברת גוגל עצמה. התעודה ניתנת רק למי שעבר לכל הפחות שני מבחני הסמכה של גוגל אדוורדס (Google AdWords). שימו לב – רק ככה נראית תעודת הסמכה של גוגל למפרסמים (אם אתם מבקשים מהמקדם שלכם להציג אותה בפניכם):
תעודת הסמכה של מפרסם ברשת החיפוש של גוגל
לסיכום, סקרנו את כל הדרכים שבאמצעותם תוכלו לברר האם איש השיווק שמולכם הוא איש מקצוע אמיתי או כזה שרק מנסה לעשות רושם, אבל בפועל הוא סתם חאפר שעלול לעשות לכם נזק לעסק. אני ממליץ בחום להשתמש בטיפים הנ"ל ולא להתעצל. תשקיעו בבחירת מקדם אתרים טוב ותוכלו לחסוך לעצמכם הרבה כאב ראש וכמובן הרבה מאוד כסף! נשמע לכם מעניין? רוצים לשמוע עוד? צרו קשר