"האם הקידום האורגני מת?" טייק #53485 או תוצאות חיפוש בינה מלאכותית בגוגל. (רמז: הוא לא מת. לא נמאס לכם לשאול את זה?)
בשבועות האחרונים נכנסה לחיינו תופעה חדשה שמשנה את הדרך בה אנו מחפשים מידע: תוצאות חיפוש בינה מלאכותית בגוגל. מדובר בהשקת תכונה חדשה של גוגל בשם Gemini – טכנולוגיית AI שמייצרת תקצירי תשובות בראש עמוד התוצאות, בעברית מלאה, לשאלות נפוצות בעלות נפח חיפוש גבוה (AI Overview – הרחבה בהמשך). זו לא רק קוסמטיקה – אלא שינוי משמעותי שיכול להשפיע על הדרך בה אתרים נלחמים על המקום שלהם בעמוד הראשון.
השפעה על עולם הקידום האורגני
כחלק מהשינויים, תוצאות החיפוש כוללות כיום בלוק בולט שנקרא AI Overview – תשובה שנכתבת על ידי הבינה המלאכותית, כולל סימון מודגש של עיקר התוכן. רק מתחת לכך, או בצד המסך במובייל, מופיעות התוצאות האורגניות הרגילות. גם אם מילת מפתח כלשהי או מונח מסוים מופיע באתר שלך – ייתכן שהמשתמש לא יגיע אליו בכלל אם קיבל את התשובה מראש מה-AI.
המשמעות היא שהמאבק על תנועה אורגנית קשה יותר. מצד שני, יש הזדמנות חדשה: אתרים שמוזכרים בתוך ה-AI Overview, אפילו אם אינם במקום הראשון בתוצאות הרגילות, מקבלים נדל"ן יוקרתי בראש הדף.
מי מרוויח ומי נפגע
כדי להופיע בתשובות של ג'מיני, לא מספיק רק להיות חזקים טכנית. האלגוריתם מחפש סמכות, התמחות ורלוונטיות גבוהה. אתרים קטנים אך ממוקדים, עם תוכן איכותי וניסיון בתחום, יכולים להופיע בתוך התשובה – אפילו אם הם אינם מדורגים גבוה. כך, למשל, תזונאית עם אתר קטן יחסית הופיעה כציטוט עיקרי בג'מיני – רק בזכות המומחיות הברורה שלה.
כך תתמודדו עם השינוי
בעלי אתרים ומקדמי אתרים לא צריכים להיכנס לפאניקה. ההמלצה היא להמשיך להקפיד על תוכן איכותי, לא לזלוג לכתיבה אוטומטית מזויפת, ולחזק את חוויית המשתמש. מעבר לכך – כדאי לחשוב על בניית כלים שימושיים, מחשבונים פשוטים, תוספים אינטראקטיביים ותכנים שישאירו את הגולש באתר לאורך זמן.
שילוב בין SEO למסלולי תנועה נוספים
בתקופה זו, חשוב יותר מתמיד לשמור על בידול, ערך יחסי שאין לאחרים, רעיונות מקוריים שהמתחירים שלכם לא מציעים ובעיקר לא להישאר "שבלוניים" / בנאליים. פיתוח נוכחות גם ברשתות החברתיות, שילוב קידום ממומן (במקרה שיש לכם תקציב לזה), קידום תוכן דרך שיתופי פעולה עם אתרים אחרים – כל אלה עוזרים לאזן את הפגיעה האפשרית בתנועה האורגנית. גם אנשי SEO צריכים כיום לחשוב בצורה רחבה יותר ולשלב אסטרטגיה שיווקית מלאה סביב תכנים, שירותים ומיתוג. כל נושא קידום עסקים באינטרנט עובר שינוי וכל שינוי מצריך מאיתנו לעשות את ההתאמות הנדרשות.
החשיבות של הופעה ב-AI Overview
תוצאות חיפוש בינה מלאכותית בגוגל לא מופיעות בכל שאילתה. הן נראות בעיקר בשאלות של מידע – כמו "איך", "כמה" ו"למה", ופחות בחיפושים מסחריים – זה דווקא נקודה לחיוב בכל מה שנוגע לקידום האורגני. בדרך כלל מי שמחפש שאלה קצרה ותשובה מיילא ככל הנראה לא היה "לקוח פוטנציאלי שלכם", אלא רק גלש לקבל פיסת מידע. מי שצריך מוצר ו/או שירות מקצועיים ירצה להעמיק ולבחון את אתר הלקוח ששם הוא עשוי למצוא את מה שחיפש. נכון לרגעים אלה של כתבית המאמר, אין באמת דרך לגרום לגוגל בפרט ולכלי הבינה המלכותית בכלל לבחור להציג את התוכן שלנו על פני אחרים, כמו זה שאנחנו עושים בפעולות של קידום אורגני קלאסי. אבל כלל שהתוכן שלנו יהיה מעודכן, אקטואלי ורלוונטי לנושאי חיפוש עכשויים, כך יגדל הסיכוי שימצאו אותנו גם שם (כמו המאמר שהוא דוגמה הלכה למעשה לתוכן אקטואלי ורלוונטי שאנשים מחפשים מידע על נושא תוצאות החיפוש עם בינה מלאכותית). מה שבטוח שמי שיצליח להיכנס ל"אזור העל" הזה (AI Overview) – ייהנה מחשיפה גבוהה משמעותית.
המסקנה: להתאים את עצמך
גוגל לא עומדת במקום, והאתרים צריכים להתאים את עצמם לקצב. מי שיבין כיצד עובדות תוצאות חיפוש בינה מלאכותית בגוגל, יפיק מהן תועלת. מי שימשיך להסתמך רק על שיטות ישנות – יישאר מאחור. העתיד כאן, והוא דורש תגובה חכמה, מדויקת, ומבוססת על ערך אמיתי לגולש.